Стаття 36. Система управління закладом загальної середньої освіти

1. Управління закладом загальної середньої освіти здійснюють:
засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган;
керівник закладу освіти;
педагогічна рада;
вищий колегіальний орган громадського самоврядування закладу освіти.
2. Органи громадського самоврядування та піклувальна рада мають право брати участь в управлінні закладом загальної середньої освіти у порядку та межах, визначених Законом України "Про освіту", цим Законом та установчими документами закладу освіти.

IV. Управління закладом освіти

4.1. Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами, здійснюють:
- Відділ освіти;
- директор закладу освіти;
- педагогічна рада;
- вищий колегіальний орган громадського самоврядування.
4.2. Права та обов’язки Відділу освіти:
- приймає рішення про проведення конкурсу на посаду директора закладу освіти;
- укладає строковий трудовий договір (контракт) з директором закладу освіти;
- розриває строковий трудовий договір (контракт) з директором закладу
освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами ліцею;
- затверджує за поданням закладу освіти стратегію розвитку такого закладу;
- здійснює контроль за використанням закладом освіти публічних коштів;
- здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками віку, статі, раси, кольору шкіри, стану здоров’я, інвалідності, особливих освітніх потреб, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, місця проживання, мови спілкування, походження, сімейного, соціального та майнового стану, складних життєвих обставин, наявності судимості та іншими ознаками;
- затверджує кошторис закладу освіти, у тому числі обсяг коштів, що передбачається на підвищення кваліфікації педагогічних працівників, та контролює його виконання;
- реалізує інші права, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства.
4.2. Директором закладу освіти може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи неменше трьох років (крім керівників приватних, корпоративних закладів освіти), організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров’я, що не перешкоджає виконанню професійних обов’язків, пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до цього Закону.
Повноваження директора закладу освіти визначаються законодавством та
установчими документами закладу освіти. Директор закладу освіти зобов’язаний протягом першого року після призначення на посаду пройти курс підвищення кваліфікації з управлінської діяльності обсягом не менше 90 навчальних годин. Директор закладу освіти має права та обов’язки педагогічного працівника, визначені Законом України "Про освіту", та несе відповідальність за виконання обов’язків, визначених законодавством, установчими документами закладу освіти і строковим трудовим договором.
4.3. Не може обіймати посаду директора закладу освіти особа, яка:
- є недієздатною або цивільна дієздатність якої обмежена;
- має судимість за вчинення злочину;
- позбавлена права обіймати відповідну посаду;
- за рішенням суду визнана винною у вчиненні корупційного правопорушення;
- за рішенням суду визнана винною у вчиненні правопорушення, пов’язаного з корупцією;
- підпадає під заборону, встановлену Законом України "Про очищення влади".
4.4. Директор закладу освіти має право:
- діяти від імені закладу без довіреності та представляти заклад у відносинах з іншими особами;
- підписувати документи з питань освітньої, фінансово-господарської та іншої діяльності закладу;
- приймати рішення щодо діяльності закладу в межах повноважень,визначених законодавством та строковим трудовим договором, у тому
числі розпоряджатися в установленому порядку майном закладу та його коштами;
- призначати на посаду, переводити на іншу посаду та звільняти з посади працівників закладу освіти, визначати їхні посадові обов’язки,
заохочувати та притягати до дисциплінарної відповідальності, а також вирішувати інші питання, пов’язані з трудовими відносинами, відповідно
до вимог законодавства;
- визначати режим роботи закладу;
- ініціювати перед засновником або уповноваженим ним органом питання щодо створення або ліквідації структурних підрозділів;
- видавати відповідно до своєї компетенції накази і контролювати їх виконання;
- укладати угоди (договори, контракти) з фізичними та/або юридичними особами відповідно до своєї компетенції;
- звертатися до центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти із заявою щодо проведення позапланового інституційного аудиту, зовнішнього моніторингу якості освіти та/або громадської акредитації закладу;
- приймати рішення з інших питань діяльності закладу освіти.
4.5. Директор закладу освіти зобов’язаний:
- виконувати Закон України «Про повну загальну середню освіту», Закон України "Про освіту" та інші акти законодавства, а також забезпечувати та контролювати їх виконання працівниками закладу, зокрема в частині організації освітнього процесу державною мовою;
- планувати та організовувати діяльність закладу освіти;
- розробляти проект кошторису та подавати його засновнику або уповноваженому ним органу на затвердження;
- надавати щороку засновнику пропозиції щодо обсягу коштів, необхідних для підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- організовувати фінансово-господарську діяльність закладу загальної середньої освіти в межах затвердженого кошторису;
- забезпечувати розроблення та виконання стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти;
- затверджувати правила внутрішнього розпорядку закладу;
- затверджувати посадові інструкції працівників закладу загальної середньої освіти;
- організовувати освітній процес та видачу документів про освіту;
- затверджувати освітню (освітні) програму (програми) закладу загальної
середньої освіти відповідно до цього Закону;
- створювати умови для реалізації прав та обов’язків усіх учасників освітнього процесу, в тому числі реалізації академічних свобод педагогічних працівників, індивідуальної освітньої траєкторії та/або індивідуальної програми розвитку учнів, формування у разі потреби індивідуального навчального плану;
- затверджувати положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в закладі загальної середньої освіти, забезпечити її створення та функціонування;
- забезпечувати розроблення, затвердження, виконання та моніторинг виконання індивідуальної програми розвитку учня;
- контролювати виконання педагогічними працівниками та учнями (учнем) освітньої програми, індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану;
- забезпечувати здійснення контролю за досягненням учнями результатів
навчання, визначених державними стандартами повної загальної середньої освіти, індивідуальною програмою розвитку, індивідуальним навчальним планом;
- створювати необхідні умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами;
- сприяти проходженню атестації та сертифікації педагогічними працівниками;
- створювати умови для здійснення дієвого та відкритого громадського нагляду (контролю) за діяльністю закладу загальної середньої освіти;
- сприяти та створювати умови для діяльності органів громадського
самоврядування в закладі загальної середньої освіти;
- формувати засади, створювати умови, сприяти формуванню культури
здорового способу життя учнів та працівників закладу загальної середньої
освіти;
- створювати в закладі загальної середньої освіти безпечне освітнє середовище, забезпечувати дотримання вимог щодо охорони дитинства,
охорони праці, вимог техніки безпеки;
- організовувати харчування та сприяти медичному обслуговуванню учнів відповідно до законодавства;
- забезпечувати відкритість і прозорість діяльності закладу загальної середньої освіти, зокрема шляхом оприлюднення публічної інформації відповідно до вимог законів України "Про освіту", "Про доступ допублічної інформації", "Про відкритість використання публічних
коштів" та інших законів України;
- здійснювати зарахування, переведення, відрахування учнів, а також їх заохочення (відзначення) та притягнення до відповідальності відповідно до вимог законодавства;
- організовувати документообіг, бухгалтерський облік та звітність відповідно до законодавства;
- звітувати щороку на загальних зборах (конференції) колективу про свою роботу та виконання стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти;
- виконувати інші обов’язки, покладені на нього законодавством, засновником, установчими документами закладу загальної середньої освіти, колективним договором, строковим трудовим договором.
4.6. Педагогічна рада є основним постійно діючим колегіальним органом управління закладу освіти. Педагогічна рада утворюється за наявності не менше трьох педагогічних працівників. Усі педагогічні працівники зобов’язані брати участь у засіданнях педагогічної ради. Головою педагогічної ради є керівник закладу загальної середньої освіти.
4.7. Повноваження педагогічної ради:
- схвалює стратегію розвитку закладу освіти та річний план роботи;
- схвалює освітню (освітні) програму (програми), зміни до неї (них) та оцінює результати її (їх) виконання;
- схвалює правила внутрішнього розпорядку, положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти;
- приймає рішення щодо вдосконалення і методичного забезпечення
освітнього процесу;
- приймає рішення щодо переведення учнів на наступний рік навчання, їх відрахування, притягнення до відповідальності за невиконання обов’язків, а також щодо відзначення, морального та матеріального заохочення учнів та інших учасників освітнього процесу;
- розглядає питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їх творчої ініціативи, професійної майстерності, визначає заходи щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, формує та затверджує річний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- приймає рішення щодо визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічного працівника, отриманих ним поза закладами освіти, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою;
- приймає рішення щодо впровадження в освітній процес педагогічного досвіду та інновацій, участі в дослідницькій, експериментальній, інноваційній діяльності, співпраці з іншими закладами освіти, науковими установами, фізичними та юридичними особами, які сприяють розвитку освіти;
- може ініціювати проведення позапланового інституційного аудиту, громадської акредитації, зовнішнього моніторингу якості освіти та/або світньої діяльності закладу загальної середньої освіти;
- розглядає інші питання, віднесені законом та/або статутом закладу освіти до її повноважень.
4.8. Робота педагогічної ради планується в довільній формі відповідно до
потреб ліцею.
Засідання педагогічної ради є правомочним, якщо на ньому присутні не менше двох третин її складу. Рішення з усіх питань приймаються більшістю голосів від її складу. У разі рівного розподілу голосів голос голови педагогічної ради є визначальним.
Члени педагогічної ради мають ініціативне право вносити на її розгляд питання організації освітнього процесу. Кількість засідань педагогічної ради визначається їх доцільністю, але не менше чотирьох разів на рік. Рішення педагогічної ради оформлюються протоколом засідання, який підписується головою та секретарем педагогічної ради. Рішення педагогічної ради, прийняті в межах її повноважень, вводяться в дію наказами керівника закладу освіти та є обов’язковими до виконання всіма учасниками освітнього процесу у закладі освіти.
4.9. Громадське самоврядування в закладі освіти – це право учасників освітнього процесу як безпосередньо, так і через органи громадського самоврядування колективно вирішувати питання організації та забезпечення освітнього процесу в закладі освіти, захисту їхніх прав та інтересів, організації дозвілля та оздоровлення, брати участь у громадському нагляді (контролі) та в управлінні закладом освіти у межах повноважень, визначених законом та установчими документами. Громадське самоврядування в закладі освіти здійснюється на принципах, визначених частиною восьмою статті 70 Закону України «Про освіту».
4.10. У закладі освіти можуть діяти:
· органи самоврядування працівників закладу освіти;
· органи самоврядування здобувачів освіти;
· органи батьківського самоврядування;
· інші органи громадського самоврядування учасників освітнього процесу.
4.11. Повноваження, відповідальність, засади формування та діяльності органів громадського самоврядування визначаються спеціальними законами та даним Статутом.
4.12. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування ліцею є
загальні збори (конференція) його колективу. Загальні збори (конференція)
правомочні, якщо в їх роботі бере участь не менше 2/3 від загальної кількості членів колективу. Рішення приймається, якщо за нього проголосувало не менше 2/3 від загальної кількості присутніх на загальних зборах (конференції) членів колективу. Загальні збори (конференція) скликаються не менше одного разу на рік. Право скликати загальні збори (конференцію) мають члени трудового колективу, якщо за це висловилось не менше 2/3 їх загальної кількості, керівник ліцею.
4.13. Загальні збори (конференція) закладу освіти:
- встановлюють кількісний та персональний склад делегованих представників до ради закладу освіти;
- заслуховують звіт керівника про здійснення керівництвом закладу освіти;
- затверджують основні напрями вдосконалення освітньої, методичної, економічної і фінансово-господарської діяльності закладу освіти;
- розглядають пропозиції, скарги, зауваження учасників освітнього процесу;
- розглядають інші питання удосконалення системи розвитку закладу освіти.
4.14. Делегати загальних зборів (конференції) з правом вирішального голосу
обираються від таких трьох категорій:
- працівників закладу – зборами трудового колективу;
- здобувачів освіти – класними зборами;
- батьків, представників громадськості – класними батьківськими зборами.
Кожна категорія обирає однакову кількість делегатів. Визначається така кількість делегатів:
- від працівників закладу – десять осіб;
- здобувачів освіти – десять осіб;
- батьків і представників громадськості – десять осіб.
Термін їх повноважень становить – 1 рік.
4.15. Загальні збори (конференція) правочинні, якщо в їхній роботі бере участь не менше половини делегатів кожної з трьох категорій. Рішення приймається простою більшістю голосів присутніх делегатів. Право скликати збори (конференцію) мають голова ради закладу, учасники зборів (делегати, конференції), якщо за це висловилось не менше третини їх загальної кількості, директор закладу, засновники.
4.16. Загальні збори (конференція):
- обирають Раду закладу, її голову, встановлюють термін їх повноважень;
- заслуховують звіт директора і голови ради;
- розглядають питання освітньої, методичної і фінансово-господарської
діяльності;
- затверджують основні напрями вдосконалення освітнього процесу, розглядають інші найважливіші напрями діяльності закладу;
- приймають рішення про стимулювання праці керівників та інших педагогічних працівників.
4.17. У період між загальними зборами (конференцією) діє Рада закладу освіти.
Метою діяльності Ради є:
- сприяння демократизації і гуманізації освітнього процесу;
- об'єднання зусиль педагогічного і учнівського колективів, батьків, громадськості щодо розвитку та удосконалення освітнього процесу;
- формування позитивного іміджу та демократичного стилю управління закладу освіти;
- розширення колегіальних форм управління закладу освіти;
- підвищення ролі громадськості у вирішенні питань, пов'язаних з організацією освітнього процесу.
4.18. Основними завданнями ради є:
- підвищення ефективності освітнього процесу у взаємодії з сім'єю, громадськістю, державними та приватними інституціями;
- визначення стратегічних завдань, пріоритетних напрямів розвитку ліцею та сприяння організаційно-педагогічному забезпеченню освітнього процесу;
- формування навичок здорового способу життя;
- створення належного педагогічного клімату в закладу освіти;
- сприяння духовному, фізичному розвитку учнів (вихованців) та набуття ними соціального досвіду;
- підтримка громадських ініціатив щодо вдосконалення навчання та виховання учнів, творчих пошуків і дослідно-експериментальної роботи
педагогів;
- сприяння організації дозвілля та оздоровлення учнів;
- підтримка громадських ініціатив щодо створення належних умов і вдосконалення процесу навчання та виховання учнів;
- ініціювання дій, що сприяли б неухильному виконанню положень чинного законодавства щодо обов'язковості загальної середньої освіти;
- стимулювання морального та матеріального заохочення здобувачів освіти, сприяння пошуку, підтримки обдарованих дітей.
4.19. До Ради обираються пропорційно представники від колективу закладу, здобувачів освіти, батьків і громадськості, загальною кількістю – не менше третини делегатів загальних зборів. Представництво в Раді й загальна її чисельність визначаються загальними зборами (конференцією). На чергових виборах склад ради оновлюється не менше ніж на третину.
4.20. Рада закладу освіти діє на засадах:
· пріоритету прав людини, гармонійного поєднання інтересів особи, суспільства, держави;
· дотримання вимог законодавства України;
· колегіальності ухвалення рішень;
· добровільності і рівноправності членства;
· гласності.
4.21. Рада працює за планом, що затверджується загальними зборами (конференцією).
Кількість засідань визначається їх доцільністю, але має бути не меншою двох разів на навчальний рік. Засідання ради може скликатися її головою або з ініціативи керівника ліцею, засновників, а також членами ради.Рішення ради приймається простою більшістю голосів за наявності на засіданні не менше двох третин її членів. У разі рівної кількості голосів вирішальним є голос голови ради.Рішення ради, що не суперечать чинному законодавству та Статуту закладу освіти, доводяться в 7-й денний термін до відома педагогічного колективу, учнів, батьків, або осіб, які їх замінюють, та громадськості.
У разі незгоди адміністрації закладу освіти з рішенням Ради створюється узгоджувальна комісія, яка розглядає спірне питання.До складу комісії входять представники органів громадського самоврядування, адміністрації, профспілкового комітету первинної профспілкової організації ліцею.
4.22. Очолює раду закладу освіти голова, який обирається із складу Ради.
Голова ради може бути членом педагогічної ради. Головою ради не можуть бути керівник та його заступники. Для вирішення поточних питань рада може створювати постійні або тимчасові комісії з окремих напрямів роботи.
Склад комісій і зміст їх роботи визначаються радою. Члени ради мають право виносити на розгляд усі питання, що стосуються діяльності ліцею, пов'язаної з організацією освітнього процесу, проведенням оздоровчих та культурно-масових заходів.
4.23. Повноваження Ради закладу освіти:
- організовує виконання рішень загальних зборів (конференцій);
- вносить пропозиції щодо зміни типу, статусу, профільності навчання, вивчення іноземних мов та мов національних меншин;
- спільно з адміністрацією розглядає і затверджує план роботи ліцею та здійснює контроль за його виконанням;
- разом з адміністрацією здійснює контроль за виконанням Статуту ліцею;
- затверджує режим роботи закладу освіти;
- сприяє формуванню мережі класів ліцею, обґрунтовуючи її доцільність в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування;
- приймає рішення спільно з педагогічною радою про представлення до нагородження випускників ліцею золотою медаллю "За високі досягнення у навчанні" або срібною медаллю "За досягнення у навчанні" та нагородження учнів похвальними листами "За високі досягнення у навчанні" та "похвальними грамотами "За особливі досягнення у вивченні окремих предметів";
- разом із педагогічною радою визначає доцільність вибору навчальних предметів варіативної частини робочих навчальних планів, враховуючи можливості, потреби учнів, а також тенденції розвитку регіону, суспільства і держави;
- погоджує робочий навчальний план на кожний навчальний рік;
- заслуховує звіт голови ради, інформацію керівника та його заступників з питань освітньої та фінансово-господарської діяльності;
- бере участь у засіданнях атестаційної комісії з метою обговорення питань про присвоєння кваліфікаційних категорій вчителям;
- виносить на розгляд педагогічної ради пропозиції щодо поліпшення організації позакласної та позашкільної роботи з учнями;
- виступає ініціатором проведення добродійних акцій;
- вносить на розгляд педагогічної ради та відповідного органу управління освітою пропозиції щодо морального і матеріального заохочення
учасників освітнього процесу;
- сприяє створенню та діяльності центрів дозвілля, а також залучає громадськість, батьків (осіб, які їх замінюють) до участі в керівництві гуртками, іншими видами позакласної та позашкільної роботи, до проведення оздоровчих та культурно-масових заходів з учнями;
- приймає рішення про надання матеріальної допомоги учням;
- розглядає питання родинного виховання;
- бере участь за згодою батьків або осіб, які їх замінюють, в обстеженні житлово-побутових умов учнів, які перебувають в несприятливих соціально-економічних умовах;
- сприяє педагогічній освіті батьків;
- сприяє поповненню бібліотечного фонду та передплаті періодичних видань;
- розглядає питання здобуття обов'язкової загальної середньої освіти
учнями;
- розглядає звернення учасників освітнього процесу з питань роботи ліцею;
- вносить пропозиції щодо морального і матеріального заохочення учасників освітнього процесу;
- може створювати постійні або тимчасові комісії з окремих напрямів роботи. Склад комісій та зміст їх роботи визначаються радою.
4.24. Піклувальна рада закладу освіти може бути утворена за рішенням засновника для одного чи кількох закладів освіти на визначений строк.
Порядок формування наглядової (піклувальної) ради, її відповідальність, перелік і строк повноважень, а також порядок її діяльності визначаються спеціальними законами та даним Статутом.
Піклувальна рада закладу освіти сприяє вирішенню перспективних завдань його розвитку, залученню фінансових ресурсів для забезпечення його діяльності з основних напрямів розвитку і здійсненню контролю за їх використанням, ефективній взаємодії ліцею з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, науковою громадськістю, громадськими організаціями, юридичними та фізичними особами.
Члени піклувальної ради мають право брати участь у роботі колегіальних органів закладу освіти. До складу піклувальної ради закладу освіти не можуть входити учні та працівники цього закладу.
4.25. Піклувальна рада має право:
- брати участь у визначенні стратегії розвитку закладу освіти та контролювати її виконання;
- сприяти залученню додаткових джерел фінансування;
- аналізувати та оцінювати діяльність ліцею та його керівника;
- контролювати виконання кошторису та/або бюджету ліцею і вносити відповідні рекомендації та пропозиції, що є обов’язковими для розгляду керівником ліцею;
- вносити засновнику закладу освіти подання про заохочення або відкликання керівника ліцею з підстав, визначених законом;
- здійснювати інші права, визначені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
4.26. Колективний орган батьківського самоврядування (рада):
- обирає орган батьківського самоврядування - батьківську раду;
- обирає своїх представників до ради закладу освіти;
- залучає батьків для участі в керівництві гуртками та іншими видами позакласної й позашкільної роботи;
- вносить на розгляд ради ліцею, педагогічної ради, керівника пропозиції щодо організації освітнього процесу в закладі освіти та його удосконалення;
- запрошує педагогічних працівників, представників державних органів управління, адміністрації ліцею для обговорення стану і перспектив роботи освітнього закладу, а також роз'яснення з окремих питань, що турбують батьків.
4.27. В закладі освіти можуть діяти також органи самоврядування працівників закладу освіти та органи учнівського самоврядування. Органи громадського самоврядування вносять пропозиції щодо удосконалення освітньої, виховної, методичної діяльності закладу освіти. Повноваження органів громадського самоврядування визначаються в межах чинного законодавства.

Управління навчальним закладом носить державно-суспільний, демократичний характер і здійснюється через колегіальні органи:

Педагогічну раду
Раду школи

Трудовий колектив

Батьківський комітет навчального закладу
Учнівське самоврядування

Служби супроводу навчального закладу:

1. Методичний супровід
Методичний супровід педагогічних працівників здійснює заступник директора
2. Бібліотека
Головним завданням бібліотеки закладу є надання допомоги учням та вчителям освітньому процесі;
забезпечення учасникам освітнього процесу доступу до інформації, знань, культурних цінностей шляхом
використання бібліотечно-інформаційних ресурсів закладу.
Бібліотекар за штатним розписом - Романів-навальна О.П.
3. Харчування
Продукти харчування для шкільної їдальні постачає - ФОП Коваль Є.Г.-
Відповідальний за організацію харчування учнів ліцею заступник директора з виховної роботи Руденко Оксана Миколаївна
Кiлькiсть переглядiв: 329

Коментарi